Som soloselvstændig er du og din business et brand. Du skal styrke dit brand med en gennemtænkt og bevidst branding, og derefter skal det ud til kunderne ved hjælp af magnetisk tiltrækkende markedsføring.
Branding er hele den strategi, du lægger for din business. Det er fundamentet, og et forarbejde, som du skal have styr på, inden du begynder på markedsføringen.
Markedsføringen er nemlig mest af alt ”her og nu” aktiviteter som fx kampagner, aktiviteter, tilbud og lignende, som har til hensigt at skabe ekstra kundeflow og omsætning her og nu. Med brandingen får du skabt en stemning og vækket nogle følelser hos dine kunder.
Branding er alt det, der er ude om selve produktet/ydelsen. Det er det image, du skaber i dine kunders bevidsthed, som gør at de gerne vil købe dine ydelser, frem for konkurrenternes.
Branding består af 4 grundsten, som du skal have styr på og arbejde bevidst med:
- Dit brand why, som også kaldes din mission. Du skal klart og tydeligt kunne fortælle dine kommende kunder, præcis hvad du kan hjælpe dem med. Det sammenfattes ofte i en såkaldt elevatorsætning efter fx denne skabelon: ”Jeg hjælper målgruppen med fordel med ydelsen, så de opnår udbytte ved ydelsen.”
- Din kernemålgruppe. Hvis du henvender dig til ”alle”, vil dit budskab blive alt for utydeligt. Ingen af de kommende kunder vil kunne føle sig set og hørt i dine budskaber. Du er derfor nødt til at snævre din målgruppe meget mere ind, og vælge, hvem du helst vil hjælpe. Se først på, hvem du kan hjælpe med dine kompetencer, uddannelser og erfaringer, og se så på, hvem du helst vil hjælpe. Hvor er du mest i flow? Hvem er dine drømmekunder?
- Din USP (Unique Selling Proposition). Find ud af, hvad der gør dig unik i forhold til konkurrenterne – hvor har de svært ved at matche dig? Måske har du en unik kombination af uddannelser, kompetencer eller erfaringer, eller du er unik på grund af din særlige måde at være på over for kunderne. Husk at USP skal sammenfattes i en kort slogan-lignende sætning.
- Dit brands visuelle identitet. Hvordan ser dit brand ud – hvilke brandfarver, hvilke former og hvilken billedstil har du. Alt dette sender tilsammen nogle signaler ud til kunderne om, hvem du er og hvilken slags hjælp, de kan forvente at få hos dig. Det afspejler værdierne i dit brand.
Når du har styr på alle fire grundsten, så skal du sørge for at dine kommende kunder møder det igen og igen. Dit brand why skal stå øverst alle steder, hvor nye kunder møder dig første gang – på hjemmeside, i profiltekster etc.
Du kan også bruge din USP i stedet, hvis elevatorsætningen bliver for lang – fx på Facebook coveret, øverst i nyhedsbrev etc.
Din målgruppe skal du kende så godt, at du kan skrive opslag, der virkelig beskriver deres dybeste smerter og udfordringer, og hvad de drømmer om. De skal kunne mærke, at du virkelig kender dem godt og er specialist i deres udfordringer – for så bliver de trygge ved dig og dine kompetencer.
Og endelig skal du huske at bruge de samme brandfarver, former og billeder igen og igen.
Len Velschow Søgaard – Holistisk Business Mentor
Se mit kollegatilbud her:
https://solonetvaerk.dk/portfolio-item/lene-velschow-soegaard-holistisk-business-mentor/

Lene Velschow Søgaard:
Jeg er uddannet cand.merc. i kommunikationsledelse og har +20 års erfaring med branding/markedsføring/kommunikation fra små, mellemstore og store virksomheder.
Jeg arbejder i dag som Holistisk Business Mentor, og hjælper holistiske selvstændige med at få styrket deres brand og markedsføring, så de kan få den succes, de drømmer om.
Du kan læse mere om mig på www.highvibebranding.dk.
Har du spørgsmål til netværket?
Kunne du tænke dig at blive kollegial superbruger?
Send en mail og hør nærmere: