At få flere kunder i forretningen er nok det vi alle, gør og drømmer om. Der er mange måder at opnå det på. F.eks. kan du bruge annoncering på Facebook, Instagram, Whats App, Snapchat, LinkedIn og Google Ads.
De fleste, der bruger Facebook, har sikkert oplevet, at det er svært at ramme sin målgruppe 100%, hvilket giver et unødigt spild af penge og ressourcer. Det samme gør sig gældende ved Instagram og flere af de andre sociale medier.
LinkedIn er det perfekte sted at annoncere, hvis du sælger B2B. Det er det, fordi du kan ramme beslutningstagerne direkte. LinkedIn er også bare dyrt. Meget dyrere end Facebook og Google Ads.
Hvordan bliver du så anerkendt som ekspert?
Der er flere måder at gøre det på. Der er det lange, seje træk, hvor du gennem indlæg, kommentarer og medie arbejde etablerer dig som en autoritet, som folk peger på, når der skal bruges en ekspert på dit område. Det tager ofte virkelig lang tid og kræver rigtig mange ressourcer at være på hele tiden.
En anden måde er at skabe resultaterne via Googles organiske søgninger.
Det absolut sværeste er at få konkurrenter til at erkende, at du er bedre end dem. Et link fra en konkurrent er dermed nok ikke lige det, du får som det første.
Noget af det rigtig mange er bange for er at kalde sig selv for ekspert – fordi det forpligter. Men mærk lige efter engang. Er du ikke det – på dit felt? Du ved jo stort set alt, hvad du skal vide, og du har sikkert hjulpet end hel masse mennesker allerede.
Hvordan skaber du så selv en ekspert profil?
Du kan skabe en profil gennem måden, du skriver din content på, de Meta tags og titler, du bruger, samt hvordan du skriver din om side. Det handler om, at du skal fremstå som ekspert. Altså bruger ord som ekspert, specialist mvh.
Derudover anbefaler jeg at bruge de sociale medier til at hjælpe. Ikke alle vil have sin egen personlige profil blandet ind i firmaet. Det løser du nemt ved at oprette en erhvervsprofil, som du bruger til det.
Men det vigtigste for at fremstå som ekspert, når dine potentielle kunder søger på Google, er, at nogle linker til din hjemmeside. Et link er en blåstempling af det arbejde, du laver.
Det bringer mig tilbage til, at det jo er svært at få et link fra en konkurrent.
Det tekniske i gør det selv løsningen
Der er heldigvis en løsning på det. Du kan gøre det selv.
Du finder ”ganske enkelt” steder, hvor du kan få lov at lave gæste indlæg eller lave artikler med din viden. Det absolut vigtigste er, at du, når du linker tilbage til din egen side, bruger ordet ekspert eller lign. i anker teksten. Anker teksten er den del af linket, der er klikbart for andre.
Det fortæller Google, at en læser er interesseret i at læse om f.eks. Ekspert i kostråd af Lise svendesen.
Hvor mange links der skal til, er ikke til at sige. Det handler om konkurrencen i dit fag, hvor mange andre der har luret denne smarte måde at profilere sig på. Det kan være alt fra 10-15 links og op til 50-100 links, der skal til. Det kommer an på så mange forskellige SEO-faktorer.
Det er nok også derfor, at mange enten fravælger det eller bruger SEO bureauer til at lave link building. Udfordringen er bare, at langt de fleste stadig arbejder efter den klassiske link building metode.
Den metode, jeg selv bruger, giver 2-3 gange mere i udbytte, fordi det er en kombination, hvor jeg både arbejder på din side og med link Building på både ekspertdelen og det klassiske.
Hvor lang tider tager det så?
Google er ikke de hurtigste i verden til at give dig positiv feedback. Det kan sagtens tage, 1-2 måneder efter du har lavet de første gæsteartikler, før Google overhovedet finder dem, og derefter lidt tid, før du bliver belønnet.
Så som hovedregel så regn med, 4-6 måneder før resultatet er synligt.
Hvad er gevinsten ved at være ekspert?
Den er for mange af mine kunder ret stor.
Forestil dig, at du er personlig træner og arbejder i Københavnsområdet.
Hvis du selv var kunde, ville du så søge efter
- Personlig træner København eller
- Ekspert i personlig træning i København
Den første vil give dig en lang liste, men det er ikke til at vide, hvem der rent faktisk kan skabe resultater. Den anden er mere direkte og præcis og kræver en ekspert.
Der er nemlig kæmpe forskel i, om det er kolde eller varme leads. Når du bliver ringet op af en, der har søgt efter eksperten, så er de mere købeklar end dem, der søger bredt.
Det gode er, at du kan kombinere det med mange forskellige søgefraser (som du selvfølgelig laver en analyse af inden). Det kan være f.eks.
- Ekspert i vægttab for kvinder, der har født
- Bedst til vægttab for store mænd
- Osv.
Finten er her, at du skal sørge for, at din content på din egen side følger det, som folk søger efter
Jeg håber, du med artiklen her er blevet lidt klogere på, hvordan du kan blive ekspert inden for dit eget fag. Hvis du har spørgsmål, er du mere end velkommen til at skrive til mig eller besøge mig på
https://lennartoester.dk
hej@lennartoester.dk
Du kan også se mit tilbud i kollegashoppen, hvor jeg giver 20 minutters gratis sparring med dig.
Ps. At være aktiv her på solonetværk-siden er med til at få dig til at fremstå som ekspert…

Lennart Øster
Lennart Øster er uddannet programmør tilbage i 1997. Har arbejdet professionelt med SEO, linkbuilding og annoncering på sociale medier i mere end 15 år.
Lennarts passion er at skabe resultater gennem Google så hans kunder oplever fremgang måned efter måned uden at skulle betale, som ved almindelig annoncering.
Du kan læse mere om Lennarts kompentencer og kundecases på https://lennartoester.dk
Har du spørgsmål til netværket?
Kunne du tænke dig at blive kollegial superbruger?
Send en mail og hør nærmere: