Holder du salgsmodet oppe?
Sådan bevarer du modet som soloselvstændig
Sådan bevarer du modet som soloselvstændig
Får du akut social fobi bare ved tanken om at ringe til potentielle købere?
Så er du faktisk ikke enestående. Mange af os har nemlig rigtig svært ved at tage initiativet til at tage kontakt, hvis ikke der lige er en konkret anledning. Måske fordi det uopfordrede indebærer risikoen for at få en afvisning? Eller fordi vi har lært, at vi ikke må være til ulejlighed (gælder nok især for mange kvinder).
Tænk på noget godt…
Måske kan det hjælpe lidt, hvis du tænker på kunden som en gammel ven, du ikke har hørt fra længe. Flyt fokus fra din egen oplevelse og over på kunden. Tænk på, hvordan hun mon har det – her i denne for mange så svære tid? Har hun mon en masse at lave – eller kæmper virksomheden for overlevelse? Forbered dig på at spørge venligt og nærværende ind til kundens situation. (overvej hvor du eventuelt kan hjælpe).
Og inden du taster nummeret ind og ringer op, så tænk på dine succeser.
Tænk på de situationer, hvor din ydelse eller dit produkt har gjort en kunde glad. Og forestil dig så, hvor fedt det vil være, når det sker igen. Måske netop med denne kunde?
Hold dig på lystavlen
Som soloselvstændig er du i høj grad dit eget brand – og med mindre du har budget til at sponsorere julekalenderen på TV2, så må du holde dig ”varm” på anden vis. Her er kommunikation essentielt.
Telefonen er den mest direkte og personlige vej. Men du kan også gøre det på andre måder – fx ved at sende personlige hilsner med posten, evt. med en lille vareprøve eller gave i.
Men uanset hvad du gør, skal det være relevant og personligt. Ellers bliver det let opfattet som uvedkommende og irriterende spam. Dette gælder især for elektroniske henvendelser og nyhedsbreve.
En venlig forespørgsel eller opfølgningssamtale pr. telefon er det mest personlige, fordi du selv er til stede i samtalen. Og derfor bliver det som regel positivt modtaget.
Se dine kunder som et netværk
Så sæt den sociale fobi på hold og tag initiativet. Hold kontakten. Og tænk på, at kunden, som måske ikke selv har brug for dit produkt lige i dag, måske i morgen finder på at henvise andre til netop dig.
Sådan fungerer netværk jo – også for dine kunder.
Rigtig god fornøjelse!
Charlotte Vilsholm, solosalg.dk
PRmeter Kommunikation& Kurser
Send en mail og hør nærmere: